Lompat ke konten Lompat ke sidebar Lompat ke footer

Widget HTML #1

Resepi Gulai Ikan Tongkol Nasi Dagang Kelantan

3 cawan santan sederhana pekat. Jom semak resipi mudah ni berbaloi untuk dicuba.


Gulai Nasi Dagang Ikan Tongkol Cooking Recipes Malay Food Fish Curry Recipe

Dihidangkan bersama sambal belacan dan ulaman pasti mengangkat lagi selera.

Resepi gulai ikan tongkol nasi dagang kelantan. Ia juga merupakan salah satu makanan yang dikenali sebagai makanan warisan kebangsaan. Kari Ikan Tongkol memang cukup popular di Kelantan dan Terengganu. April 10 2012 at.

Kali ini kami kongsikan beberapa resepi gulai ikan tongkol yang mudah untuk anda. Haa daku pun mula-mula tak tahu juga. Ni kalau dimakan dengan Nasi Dagang memang padulah.

Seperti biasa cm gunakan 3 jenis rempah dalam gulai ni rempah kari ikan Babas serbuk ketumbar dan rempah gulai cap ros yang ni banyak ada di negeri2 pantai timur. Walaupun tanpa nasi dagang gulai ikan tongkol ini tetap sedap dimakan bersama nasi putih. Satukan beras siam beras nasi dagang dan beras pulut.

Mula2 plan nak bikin nasi dagang tapi rasa tak berapa nak rajin pulak. Lagipun kalau di negeri asalku Utara resepi ikan tongkol ni bukannya menu utama sebagaimana di Pantai Timur. Namun untuk menghasilkan Gulai Ikan Tongkol aya yang sedap ia bermula dari penyediaan ikan itu sendiri.

3-4 keping asam keping ambil yang digunakan untuk merebus ikan tadi. Resepi Gulai Ikan Tongkol. Ikan tongkol biasa diguna dalam menyediakan lauk nasi dagang Terengganu.

Secara amnya sejarah nasi dagang ini dihasilkan bertujuan untuk diperdagangkan kerana ia merupakan makanan yang enak mengenyangkan dan tidak mempunyai musim atau perayaan untuk membuatnya. Biar lauk tu mesra dalam periuk beberapa jam lagi mantap lah rasanya. Resipi che mat akan kongsikan dan tak lupa resipi gulai tongkol dan acar mentah.

Angkat nasi sekali lagi dan masukkan pati santanhalbabawanghaliagaram dan gulaGaul sebati. Nasi berlauk gulai ikan bewarna kuning dan guna ikan tongkol atau dikenali dengan ikan ayo di sana. Nasidagangkelantan gulaiikantongkolterengganu malayfood makananpantaitimur nasidagangterengganu.

Ikan tongkol memang enak dimasak gulai. Kukus semula selama 20 minit atau hingga nasi masak. Timun dan lobak merah dipotong memanjang.

Nasi dagang biasa dimakan bersama kuah nasi dagang yang dibuat dengan rempah khas. Resepi nasi dagang yang kami kongsikan di bawah ini didapat daripada NurSuryatie Ezreen di Facebook dan mendapat perkongsian ramai. 2 ulas bawang merah dan 1 biji bawang besar dihiris.

Ikan tongkol ni mkn ngan nasi dagang je. Semua bahan digaul mesra dan biarkan sementara menunggu nasi dan lauk masak. Nasi berlauk tu guna ikan tongkol ke.

Antara makanan yang unik di Kelantan adalah Nasi Berlauk Gulai Kuning Ikan Tongkol yang dihidangkan dengan sedikit sambal. Bila makan nasi berlauk dan nasi dagang Kelantan Terengganu pasti perasan yang ikan tongkolnya terasa manis pejal dan tak hancur. Bahan untuk gulai ikan tongkol.

Lepas ibu mertua Kelantan beritahu baru daku reti bab ni. Masyarakat Kelantan memang terkenal dengan makanan yang sedap. Gulai ikan tongkol ini kebiasaannya dimakan bersama nasi dagang atau pun nasi putih.

Resepi Gulai Ikan Tongkol Kelantan Utara Pertama sekali daku nak tanya kalian tahu tak yang ikan tongkol ni ada 2 jenis sebenarnya iaitu ikan tongkol hitam dan ikan tongkol putih. Gula dan garam secukup rasa. Di Kelantanikan tongkol putih lebih digemari disebabkn isinya yang lebih pejal dan sesuai sangat untuk buat gulai ikan untuk nasi berlauk atau nasi dagang ni.

Masukkan santan asam keping dan cili padi. 1 paket kari ikan 2-3 sudu rempah gulai nasi dagang kalau ada. Nasi dagang yang siap dihidang bersama acar dan gulai ikan tongkol.

Gaul rata dan cuci kemudian rendam selama 4 - 5 jam dan toskan. Ini secara tradisional dikaitkan dengan bahagian timur negara Malaysia terutamanya di wilayah Kelantan dan Terengganu bersama dengan Thailand Selatan. Masukkan semua bahan mesin dan tumis hingga naik minyak dan berbau wangi.

Mesin semua bahan di atas 10-15 biji cili api dibuang tangkai. Ikan tersebut menpunyai isi putih berbanding dengan ikan biasa. Biasa akak beli nasi yg letak lauk ayam kuah je amik kuah ikan tu.

Tapi ikan tongkol pula ada dua jenisPertama ikan tongkol hitam dan ikan tongkol putih. Angkat nasimasukkan 2 cawan santan cair dan gaul hingga sebatiKukus semula selama setengah jam lagi. Ada juga yang memasak nasi dagang seperti nasi biasa guna periuk nasi elektrik tapi che mat guna kaedah tradisional iaitu dengan mengukus.

Resepi ikan bakar petai ini sangatlah terkenal di Terengganu dan Kelantan. Nasi dagang boleh juga dimakan bersama gulai ikan tongkol dan diberi irisan mentimun. Kebiasaannya ia dijadikan makanan pada waktu pagi sarapan namun boleh juga.

Nasi Dagang adalah hidangan Malaysia yang beraroma yang terdiri daripada nasi yang dikukus dalam santan dan biasanya disajikan dengan kari ikan pedas.


Nasi Dagang Terengganu Gulai Ikan Tongkol Indian Food Recipes Malaysian Cuisine Asian Recipes


Gulai Ikan Tongkol Lauk Nasi Dagang Makanan Dan Minuman Kari Makanan


Posting Komentar untuk "Resepi Gulai Ikan Tongkol Nasi Dagang Kelantan"